Alla inlägg under december 2009

Av Liv - 31 december 2009 10:46

Joo jag kom på att jag måste skriva om Idas och min lilla Östersund resa också :)


Så måndag 28/12 tog jag mors bil klockan halv 8 på morgonen och körde iväg till Resele för att hämta upp Ida. Denna Östersunds resa fick Ida i kompinerad julklapp och födelsedags present av mig :)

Så i alla fall när det väl började ljusna ute så njöt vi fullt av det otroligt vackra jämtlänska landskapet. Med snön vilande på träden och en mer eller mindre orörd natur, såg där ut som vykorts bilder vart man än tittade. En nackdel var dock de 27 minus graderna som temepraturen visade...Huga! 

Väl framme hade vi dock lite bekymmer att hitta det där hotellet. Efter många om och men så stannade vi på turistbyrån för att fråga. Visade sig vara mycke enklare än vi hade trott. Efter ytterligare om och men, så lyckades vi parkera också :) Hotellet var fint och rummet litet men mysigt.

Efter att vi lämnat väskorna kände vi att det kurrade i magen och beslöt oss för att luncha. Kallt som tusan var det ute och vi tackade gud då vi snabbt hittade ett bra fik att luncha på :) Efter det bestod större delen av dagen av shopping!

På kvällen beslöt vi att gå på bio. Var lite krångligt, vi köpte biljett på det vi trodde var biografen. Vilket det var, men det fanns en biograf till. Så vi blev skickade på en 7 minuters rask promenad...Kallt!

Filmen hette i alla fall Bright Star och kan bara beskrivas med ett ord...Oh!!!

 ;)

På tisdagen bestämde vi oss för att inte vara ute! Lika kallt denna dagen som förra >.< Vi åkte på det jämtländska museét Jamtli!

Där var en utställning vid namn Stallflickor...Dom ju passade oss utmärkt ;) Det var även konstutställning och den fasta utställning om medeltiden och sånt :) Mycket intressant tyckte jag. Det tog oss i alla fall drygt två timmar att gå igenom allt. Sedan tog vi en fika på deras mysiga kafé och besökte sedan shopen innan vi begav oss till hotellet.

Det var även lite mer shopping denna dag ;)

På kvällen dansade vi lite på hotellrummet. vi surrade även en massa. En hel del strunt men också djupare samtal... Så som det ska vara :)

Vi piffade upp oss efter det och gick ner till lobbyn för att svepa ett par koppar kaffe. Detta gjorde vi och surrade även ett par timmar där nere. Härligt att vi aldrig tycks få slut på ämnen att surra om :)

 

Onsdagen sedan var det dags för hemfärd. Så det var bara att sätta sig i bilen och återigen njuta av det fina strålande vädret :)

          Love!

 

Väl hemma i Junsele meddelar mor att min bil står kvar inne i Junsele och att vi måste bogsera den till verkstan...Jaha suck! Nu hoppas jag bara att hon inner bli klar innan onsdag då det ju bär iväg till hampnäs igen...!

   Fia ska till att bogseras...

 

Idag är et nyår! Det firas tillsammans med Nina och vi ska bara mysa :)

 

Gott nytt år!

Av Liv - 27 december 2009 17:15

10.31 slog jag upp ögonen denna dag.

Efter att ha slängt en snabb blick på klockan, satte jag mig upp och konstaterade att även denna dag skulle bjuda på härligt solsken.

Jag hör en lätt knackning på dörren och min mor sticker in huvudet. "Mormor och morfar kommer om en halvtimme". Meddelar hon.

Jaha var ju bara att stiga upp och hoppa in i duschen då. Morgonpromenaden fick tyvärr läggas på hyllan denna dag.

Efter en kvick dusch så slängde jag i mig en skiva sockerkaka och svepte en snabb kopp kaffe. Tänkte att frukost måste man alltid äta innan lunch. Vilket skulle förtäras då mina morföräldrar anlände.

Sedan var det alltså dags för det fjärde julbordet i rad. Något less på denna mat, blev det en skinkskiva, ett par köttbullar och en prinskorv. Nu vill jag ha riktigt mat!

Efter denna lätta lunch bestämde jag mig för en skidtur i det otroligt fina, men kalla vädret. -20 visade termometern...Hu!

Det blev i alla fall en rätt så lång tur i djupsnön. Över en timme var jag och Nikki ute och kämpade oss fram på åkrarna och i skogen. Var väldigt mysigt, men lite annat sällskap än min lilla pudel som bara åker snålskjuts på skidorna, är ju att önskas...Hoppas på många fina skidturer på hampnäs sedan :)

Väl tillbaka efter skidturen så sattes bastun igång, man måste ju tina också.

I väntan på bastuns uppvärmning avnjöts en kopp kaffe och några förträffligt goda polkafudge.

 

 

Jaa detta blev ju en hel monolog verkar det som...I alla fall så är resten av dagen inte vidare intressant, bastade ett slag, degade ett tag, skapade ett drag, idag har det varit ett jag...

             Lite bilder från dagens skidtur :)

Av Liv - 26 december 2009 14:51

Jaa ännu är inte julen slut, men sista dagen idag, tekniskt sett.

Idag har det varit en sån där allmänt jätte lugn dag, så så mycket att berätta finns ju inte. Tog sovmorgon till 11! Tror aldrig jag har sovit så länge, men det kanske var behövligt efter all julmat ;)

Så jag steg upp 11 och upptäckte till min oerhörda förtjusning att solen sken för fullt! Morgonpromenad var ett tvunget faktum. Sagt och gjort så drogs x-antal lager av kläder på, då det var 19 minus grader >.<  Solens strålar värmde dock, det doftade nyfallen snö, på åkern låg snön orörd...Jaa tills jag kom då! Kunde inte låta bli, det blev en massa pulsande i snön på åkrarna, x-antal snöänglar, en liten Nikki som glatt skuttade omkring i snön som mer eller mindre begravde hela hon :) Mysigt värre! Sen blev det en kopp kaffe och en blodapelsin, på det följde en skidtur. Joo idag har jag känt mig ganska nyttig :)

 

Nu kommer resterande av denna dag gå åt till att titta på tvn, dricka kaffe och sen borde jag börja knåpa på läxan vi fått över lovet. Borde!

 

Nu 11 dagar kvar till den 6:te...Liv saknar Ola....Men 11 dagar går nog fort :)

En vecka kvar tills jag blir 21! Jaa se tiden den bara flyger iväg...I övermorgon bär det av till Östersund i dagarna 3, sen är det nyår...får se vad man hittar på då :)

 

Tallyho!



:)

Av Liv - 25 december 2009 16:31

Nu äntligen har min blogg fått en ny design :)

Av Liv - 25 december 2009 11:08

Japp så kom ännu en julafton och gick sedan igen.

Denna julafton var det bara jag, pappa och Nikki som packade oss in i bilen och for till Aspeå och mormor. Men de gick de med :)

 

Väl framme i Aspeå blev det kaffe och kakor, närmare 8 sorters kakor! Jaa jag smällde ju i mig av alla sorter...Det obotliga kakmonstret! >.< Kalle Anka följde strax därpå, men då jag hjälpte mormor med julmaten så fick Kalle känna sig tämligen oprioriterad. Men gubbarna satt bänkade framför Kalle och njöt i fulla drag...Så som traditonen bjuder på julafton :P

Maten åts som vanligt alldeles för fort. Men gott som tusan var det! :)

Julklapps öppnande stod näst på schemat. Så jag och kusin Tanya lekte tomtar och delade ut alla klapparna.

I mina paket låg det;

  • En Plattång
  • Två handdukar + två badhanddukar
  • Ett prydnads hästhuvud
  • En Knasen tidning?
  • Rabalder i Ramlösa, med Eva Rydberg!
  • En massa smycken
  • Två tuggben.... ?

Så jaa det blev en del. Fick även en jättefin egenstickad halsduksaktiggrej av Ida :)

 

Efter ytterligare fika, så var det dags för hemfärd, det var kolsvart ute, det snöade av bara attan. Men de gick bra ändå, jag kör ju så lugnt ;)

Väl hemma blev det lite småfirande med mamma, och självklart Mupparnas julsaga :)

 

Så God Jul, med andra ord :)

           

Sötaste Nikki :)                            Jag och kusin Tobias :)      Jag och kusin Tanya rockade loss :)

 

 

Mormor hade optimistikst ställt fram

 en annan julmust än Zeunerts...hmmm     

 



Av Liv - 24 december 2009 08:59

Jaa nu är det jul igen :)

Blir en aning märklig jul för mig iår, då mor jobbar och min älskade broder bestämmde sig för att inte komma hem! Näe han ska stanna i det dumma Södertälje och jobba istället.   

Men icke dessto mindre tänker jag och pappa fira, vi skall göra det bästa av denna situation och beger oss tappert iväg till Aspeå. Där väntar mormor och morfar med julskina se! ;) Skidorna åker även ut nu, och det är dags för säsongens första skidtur :) Mysigt!

Igår vart en produktiv dag vill jag lova! Jag hann baka allt det jag skulle, åka in till byn och handla, städa och julpynta mitt rum, surra med mormor, Emil och Ola i telefon, tvätta kläder och till sist griljera skinka :) Ah, nu är jag redo för julen!  

God Jul på er!

Av Liv - 23 december 2009 13:46

Japp idag bakas det julgodis så det förslår! Polkafudge och weiner nougat står på menyn. Julmusiken poppades på högsta volym, förklädet snördes åt och sedan var det bara att börja :) 

Polkafudgen är nu färdig och fruktansvärt lyckad...Nu gäller det att få den att räcka hela julen >.< Nu ska det göras nougat, hoppas på samma goda resultat som ifjol!

 

Gårdagen spenderades några timmar hos Ida på hennes kalas. 20 år som hon dagen till ära fyllde :) Massa fika, surrande, uppdateringar och singstar. Jätte mysigt! Älskar att ha en sån underbar vän :) <3

 

Ikväll kommer även min älskade broder hem :) 22.50 anländer bussen inne i Solle så han är här kring midnatt...Gäller att hålla sig vaken idag med andra ord ;)

 

Skidorna har ännu inte fått åka fram då här är för lite snö, även snäppet för kallt för min lilla näsa.    Men snart så åker väl både skidor och skoter sina spår i snön :)

 

Liv konstaterar idag att det nu är 2 veckor kvar av lovet...

 

För övrigt är det inte förbjudet att kommentera i denna blogg, även om den inte uppdateras allt för ofta :P

 

Puss puss!



Av Liv - 22 december 2009 16:26

Japp så vart det då jullov....Lite blandade känslor angående detta faktum, dels är det skönt att komma hem och träffa familjen. Men så är det ju den fina mysiga skolan och alla fina människor. Inte minst, en alldeles fin människa kommer att saknas så där extra.


I Röån är det i alla fall 27 minus ute just nu...Usch! Hoppas på mildare väder imorgon då jag planerat säsongens första skidtur.

Idag fyller Ida 20 år! Detta ska givetvis firas, åker dit på fika ikväll.

Den 28:onde blir det en resa till östersund över 2 nätter för att fira denna eminenta dam :)


Vi har idag även fått rollerna som vi ska spela i "En midsommarnatts dröm", jag ska spela Helena, hon som är förtvivlat kär i Demetrius men icke får sina känslor besvarade. Arma kvinna!

Roligt ska det i alla fall bli, men mycke jobb väntar dock.



Puss puss!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards